7 Tips untuk Memilih Nama Domain untuk Perniagaan Real Estate

0
18

Bagi anda yang menjalankan perniagaan real estate dalam talian, sangat penting untuk mempunyai laman web. Membina laman web real estate  adalah bahagian yang paling penting. Langkah pertama yang mesti diambil adalah memilih nama domain. Nama domain merujuk kepada URL untuk tapak web anda. Selalunya nama domain dikaitkan dengan jenama anda untuk menghidupkan laman web ini.

Akibatnya, terdapat banyak tekanan dalam memilih nama domain yang tepat untuk perniagaan  real estate anda. Proses memilih nama domain sebenarnya merupakan salah satu bahagian paling sukar dalam membuat laman web, tetapi anda masih perlu melakukannya. Berikut adalah beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan ketika memilih nama domain.

1. Jangan gunakan nama anda

Banyak usahawan real estate memberikan nama perniagaan mereka dengan nama sendiri, tetapi itu tidak bermakna adalah baik untuk memilih nama domain dengan nama sendiri. Anda perlu memberi petunjuk tentang apa yang anda lakukan dari nama domain. Daripada menggunakan nama anda sendiri, cuba gunakan nama kawasan real estate anda. Sebagai contoh, jika anda memberi tumpuan kepada kawasan Houston, anda boleh mencuba nama domain seperti Houstonhomes.com atau Houstonareahouses.com. Ini adalah contoh yang agak umum tetapi masih lebih baik daripada menggunakan nama diri yang kebanyakannya tidak diketahui.

2. Buat URL Pendek

Memorability adalah matlamat utama nama domain dan URL yang panjang akan menjadikannya lebih sukar. Cari beberapa idea untuk nama domain dan kemudian cari cara untuk memendekkannya. Inilah sebab lain mengapa menggunakan nama anda sebagai nama domain adalah salah. Jika nama anda panjang dan rumit, pengunjung akan mengalami kesulitan mengingatnya. Pilih istilah yang lebih pendek dan sederhana.

3. Jadikannya mudah di eja

Ini adalah bahagian penting dalam mencipta nama domain yang tidak dapat dilupakan. Ejaan kompleks akan mengelirukan pengunjung laman web dan berpotensi mengalihkan pelawat ke laman web yang lain, yang mudah di eja dan dicari. Juga, berhati-hati dengan huruf berganda yang boleh mengelirukan dan mudah dilupakan.

4. Menggunakan Kata Kunci Dalam Domain Yang Boleh Membantu SEO

Kata kunci adalah sebahagian kecil daripada algoritma SEO, jadi jangan terlalu banyak fokus mencari kata kunci dalam nama domain. Walaupun hanya sebahagian kecil, tetapi kata kunci setempat dapat membawa nama domain anda meningkat dalam ranking SEO. Perkataan seperti rumah, sewa, harta, kondominium, dan sebutan lain yang berkaitan sekurang-kurangnya boleh digunakan sebagai kata kunci yang akan memberi manfaat kepada anda. Jika anda dapat mencari satu kata kunci yang tepat, ranking SEO anda juga dapat meningkat.

5. Menggunakan Ekstensi.com

Ekstensi.com  adalah salah satu daripada Top Level Domain (TLD) untuk laman web. Banyak sambungan tersedia untuk nama domain seperti .net, .org, dan lain-lain yang mempunyai kedudukan tinggi. Tetapi kebanyakan sambungan ini digunakan untuk institusi seperti sekolah, penerbit, dan tapak produk. Memilih Ekstensi.com  tetap menjadi pilihan pertama. Di samping itu, Ekstensi.com juga mudah diingat.

6. Jangan gunakan tanda hubung

Laman-laman terbaik tidak menggunakan tanda hubung kerana mereka sukar diingat dan mudah dilupakan. Ini juga boleh mengurangkan kedudukan pada enjin carian.

7. Semak ketersediaan domain yang dipilih dan membelinya

Selepas anda mencari nama domain yang betul, anda mesti menyemak ketersediaannya. Alat yang boleh digunakan untuk menyemak ketersediaan seperti Carian Domain Segera, GoDaddy, Hover, dan Namecheap sering digunakan.

Ini adalah beberapa petua dalam memilih nama domain.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here